Siirry sisältöön
Porukka 2200x980
Takaisin

Moninaisuuden arvostaminen on asiakaspalvelun kehityksen lähtökohta

Asiakkaiden kuunteleminen mahdollistaa moninaisuuden huomioinnin. Arvostus on luottamusta ja kunnioitusta – Yritykseltä tämä vaatii rohkeutta. Kuuntelemmeko kaikkia samalla tavalla? Olemmeko kiinni vanhoissa turvallisissa ajattelumalleissa ja käytännöissä?

Viranomaisia velvoittaa moninaisuuden huomioimisessa tarkemmat lait kuin yksityisiä toimijoita. Yhdenvertaisuuslaki kuitenkin koskee kaikkia. Lyhyesti se menee näin: ketään ei saa syrjiä.

Reilu kolme vuosikymmentä sitten ilotulitteita ammuttiin varomattomasti ilman tarkkoja ohjeistuksia. Autojen takapenkeillä matkustettiin ilman turvavyötä ja pyöräiltiin ilman kypärää. Ruoka-aineallergioista ja mieltymyksistä ei pahemmin keskusteltu. Vähemmistöistä väännettiin vitsiä televisiossa. Nyt 2023 on jo moni asia paremmin. Kallonmurtumien ja silmävammojen vähentämisestä olemme yhteiskuntana edenneet jo mielen ja tunteiden suojeluun.

Osallisuus ja huomioiduksi tuleminen on tärkeää. Muutos on ihmiselle pelottavaa. Osa ihmisistä kokee jopa selkeästi rasistisen kuvaston poistamisen katukuvasta kulttuurisena loukkauksena. Musliminaisten uimavuorot tai työpaikkojen taukohuoneisiin rajatut rukoustilat koetaan pelottavina uudistuksina. Kyse on hyvästä kehityksestä. Näkövammaisille suunnatuista kirjastopalveluista, liikuntarajoitteisten rampeista, heikosti liikkuvien saattopalvelusta lentokentillä. Se, että kirjastossa on tietokoneen ilmainen käyttömahdollisuus, tai se, että tärkeiden asioiden hoitamiseen saa tulkin on hyvän yhteiskunnan tunnusmerkkejä. Sukupuolen ei tulisi rajata ammattihaaveita tai oman nimen vaikuttaa työnsaantiin. Totuus vielä on: Yhteiskuntamme on rasistinen, seksistinen, vammaisia ja ikääntyneitä syrjivä.

Moninaisuuden huomioiminen kasvattaa osallisuutta. Tärkeää on, että ihmisen ei tarvitse selitellä olemassaoloaan. Ei kansalaisuuttaan, ikäänsä, vakaumustaan, seksuaalista suuntautumista, saati terveyttään tai elämäntilannettaan. Ihminen määrittelee itsensä, ja se on pohja arvokkaalle kohtaamiselle. Moninaisuuden arvostamisen lähtökohta on tunnistaa oman ajattelun puutteet. Siinä missä myyjälle suuri virhe on pohtia ostoherkkyyttä oman lompakkonsa kautta – moninaisuudessa oman elämänsä näkeminen lähtökohtana vääristää kuvaa. Moninaisuuden hyväksyminen on tasa-arvoisen yhteiskunnan edellytys.

Spring House valmentaa työyhteisöjä eri teemoilla. Toteuttamamme "Moninaisuus asiakaspalvelussa" -valmennukset ovat saaneet paljon kiitosta. Ne voidaan toteuttaa webinaarina tai kohtaamisten sarjana tavoitteiden mukaan. Olemme toteuttaneet kyseisiä valmennuksia muun muassa Kelalle ja Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö TYJ:lle. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Yritykset ja yhteisöt kehittävät itseään kohti moninaisuutta arvostavaa maailmaa. Lue lisää yhteistyöstämme Kelan kanssa: https://www.staffpoint.fi/ideat-ja-ilmiot/asiakascaset/kelan-ja-spring-housen-toimiva-yhteistyo